Szolgáltatások

  • Logopédiai ellátás

A logopédiai ellátás feladata a hangképzés, a beszéd, a beszélt és írott nyelvi képesség fejlődési és szerzett zavaraihoz, továbbá a specifikus tanulási zavarokhoz (diszlexia, diszortográfia, diszgráfia, diszkalkulia) kapcsolódó prevenciós, állapot megismerési és terápiás tevékenység.

A logopédiai ellátás igénybevétele a kötelező vizsgálatokon és ellátáson való részvétel kivételével – önkéntes alapon történik.

A logopédiai ellátás keretében el kell végezni az óvodai nevelésben részt vevő, harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A három éves kori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre, az öt éves kori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul. A részletes logopédiai vizsgálat és logopédiai vizsgálati vélemény alapján kerül megszervezésre a logopédiai ellátás, ha a vizsgálat alapján erre szükség van, illetve a gyermek további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatának kezdeményezése.

A Hévízgyörki Sün Balázs óvodában hétfői és szerdai napokon, heti négy órában történik a logopédiai terápiát igénylő gyermekek ellátása.

Nikolics-Bognár Adrienn (logopédus)
PMPSZ Aszódi Tagintézmény

 

  • Hitoktatás

„Mielőtt hegyek születtek, mielőtt a föld és a világ létrejött, öröktől fogva mindörökké vagy te, ó, Isten!"

Zsoltárok 90:2

Minden, ami ezen a világon körülvesz bennünket: változik.

A kisgyermekek csodálkozva tekintenek ezekre a változásokra. Ahogy az évszakok követik egymást, ahogy a termények növekednek, élőlények fejlődnek, az idő mindenben új folyamatot indít.

Ijesztő lenne arra gondolni, hogy nincs senki, aki ezeket a változásokat elindítja, mozgatja, felügyeli. Pedig gyermekeink kis világában REND van.

Csak úgy minden megtörténik? Hogy létezik, hogy a nappal és éjszaka szabályosan váltakoznak? Előbb-utóbb felteszik majd gyermekeink ezeket a kérdéseket. Persze adhatunk természettudományos választ is, mégis a miért kérdésekre a választ a természettudósok még most is sokan keresik.

A változó világban kisgyermekeink számára elsősorban nekünk szülőknek kell, hogy az állandóságot képviselni tudjuk, hogy mellettük vagyunk, amikor szükségük van ránk. Ettől fogják biztonságban érezni magukat.

Minden szülő vágya, hogy valami állandó, maradandó értéket tudjon gyermeke számára közvetíteni. Sajnos azonban mi is óhatatlanul ki vagyunk téve a változásnak, nem tudjuk kizárni, hisz ebben a világban létezünk.

Nem lehetünk mindig gyermekeink mellett, bármennyire is szeretnénk.

Mit adunk tovább számukra értékként, amit majd megőriznek? Átadjuk a hagyományainkat, amiben szüleink, nagyszüleink éltek. Mi lesz majd számukra az a zsinórmérték, amihez igazodhatnak, ha majd nem leszünk mellettük, ha majd az ő kis világuk is megváltozik? Ha majd úgy érzik, hogy a mi hagyományaink értékesek ugyan, de a bajban nem segítenek?

A hitoktatás legfőbb célja azt képviselni gyermekeink számára, hogy van egy öröktől fogva létező Isten, aki megteremtett, és aki szeret minket. Aki mellettünk van, akkor is, ha mi nem láthatjuk Őt, mert a szeretete és lénye körülvesz bennünket, pl. amikor a természetet csodáljuk vagy megértjük, hogy az újszülött kisbaba minden pici részletében „megtervezett" csoda. Mellettünk van, ha baj van, ha nem értünk dolgokat, ha segítségre van szükségünk, és mellettünk lesz akkor is, ha a szüleink már nem, mert egyedül Ő ebben a világban tényleg ÖRÖK.

A hittan megtanítja, hogy imádságban beszélhetünk Istenünkkel. Énekelve tudunk hálát adni Neki. S ha bántanak a bűneink, Tőle bűnbocsánatot kaphatunk.

A hitoktatás célja, hogy megismerhessék a gyermekek Isten lényét, hogy olyan értékek, mint szeretet, megbocsátás, együttérzés beépülhessenek a lelki világukba, ezáltal biztosítva az egészséges lelki fejlődést számukra.

Az iskolában magyartanárként tapasztaltam, hogy azok a gyerekek, akik hittanórára jártak és így sok bibliai történetet meséltek számukra, sokkal jobban megértették egy-egy irodalmi olvasmány lényegét, mert lelkileg fogékonyabbak voltak a rejtett üzenetekre, választékosabban tudták magukat kifejezni, és az egyes művészeti ágak bibliai utalásai soha nem okoztak gondot a számukra. Bibliai tudásunk az általános műveltség része is, de ezen túl a lelki oldalról felbecsülhetetlen kincs a mindennapi élethez.
Nagy öröm, hogy a hévízgyörki óvodában ennyi gyermek járhat hittanórára, - katolikus, evangélikus és református felekezeti keretek között - és a szülőknek valóban fontos, hogy ne csupán testi és szellemi nevelést kaphassanak gyermekeik, hanem igény van a lelki táplálék iránt is.

Horgosné Deme Annamária
(pedagógus)

  • Ovi-foci